Descriere - Elefantul lui Carol cel Mare. Un anti-manual de istorie
Volumul face parte dintr-o serie de carti care le prezinta adolescentilor si tinerilor de azi, intr-o maniera riguroasa dar accesibila, subiecte esentiale pentru intelegerea lumii in care traiesc. Seria este coordonata de Liviu Papadima si Roxana Jeler.
Va ganditi la istorie ca la o insiruire de date si de evenimente majore, presarata de figuri mitice?
Credeti ca tot ce este scris in cartile de istorie este adevarat fara urma de indoiala?
Vi se pare ca istoricul stie exact cum s-au petrecut lucrurile, care sunt cele doua-trei cauze ale unui eveniment?
Va pasioneaza mai mult prezentul decat trecutul?
Atunci lectura cartii lui Catalin Pavel este cum nu se poate mai nimerita, pentru ca ea va rasturna si va nuanta considerabil tot ce stiati despre aceasta stiinta (surse, gandire critica, timp, cauzalitate, progres, adevar, patrimoniu etc.), conferind istoriei un suflu nou, proaspat si cool.
"Un anti-manual, ne spune Catalin Pavel, e o carte pe care nu trebuie sa o inveti; o carte, as adauga eu, care te invata ea pe tine, fara sa bagi macar de seama. E traversata alene de un elefant. Nu e cazul sa se grabeasca, pentru ca pahidermul nostru are cale lunga de strabatut: de la califul Harun al-Rasid, din Bagdad, pana la imparatul Carol cel Mare, in Aachen. Ii trebuie cam un an ca sa ajunga la destinatar. Are insa de parcurs o distanta temporala mult mai mare, de peste 12 secole, pana la voi, cei care va pregatiti sa-l intampinati in aceasta carte. Dar aici nu veti citi istoria unui elefant. Este, mai degraba, o istorie a istoriei – o poveste despre ce inseamna aceasta disciplina pentru oamenii zilelor noastre. Cu greu o veti putea lasa din mana, pentru ca anti-manualul lui Catalin Pavel este, in fond, ce ar trebui sa fie orice manual: o lectura revelatoare si palpitanta, de un umor savuros.” Liviu Papadima
Cuvantul autorului
"Un anti-manual nu trebuie invatat. Daca e citit, ajunge. E o carte imperfecta, cu care sa te ciondanesti. O carte personala. Cu dubii. Cu interpretari, nu cu descrieri. Careia i se permite sa glumeasca. Si cum tot ce este impotriva a ceva exista numai impreuna cu acel ceva, anti-manualul este cel mai folositor abia impreuna cu manualul.
Suntem fiinte temporale, si totusi de relatia noastra cu timpul nu se ocupa nimeni cum ar trebui. Civilizatia noastra, menita sa rezolve toate problemele, pare doar sa agraveze aceasta problema specifica. Ei bine, de relatia noastra cu timpul se ocupa tocmai istoria. Subiectul acestei carti nu este o perioada istorica anume, ci insasi disciplina numita istorie. Este o carte despre rotitele dintate din gandirea unui istoric – cum isi reprezinta el istoria si ce i se poate parea interesant din toata harababura trecutului. Am renuntat la discursul didactic – pe care il pastrez pentru mesele in familie – si am scris un fel de dialoguri amicale despre istorie. Ma rog, ele vor deveni dialoguri abia cand le veti citi. Eu le-am scris ca si cum fragmentele astea de intrebari si raspunsuri vor fi completate de fragmentele de raspunsuri si intrebari care vin de la voi. Pentru ca studiul istoriei se va dovedi, mai devreme sau mai tarziu, salvator existential.” Catalin Pavel
CUPRINS
1. INTRODUCERE. Viata sau biografia?
2. ASA, SI? CE ESTE? ISTORIA, MA REFER.
3. SURSELE. Nero si Aaron. Messi. Usturoi.
4. GANDIRE CRITICA. Mai mult sau mai putin clapauga
5. TIMP. Ghilotina, Morometii si hadronii
6. CAUZALITATE. Zaruri si alegeri
7. PROGRES. De la bicicleta la elefant
8. ADEVAR. Domnisoarele din Avignon si elefantii din Aachen
9. STIINTA. Experimente, legi, melancolie
10. MULTIDISCIPLINARITATE. Si alte rubedenii din familia Addams a stiintei
11. ARHEOLOGIE. Rezerva strategica de istorie
12. PATRIMONIU. Minotauri cu cercei si bombardiere cu bratari
13. DE CE STUDIEM ISTORIA? Orchestra explicata pe intelesul tinerilor
Teme abordate: ce este istoria, surse istorice, subiectivitatea istoricului, gandire critica, timpul in istorie, cauzalitatea in istorie, progres, adevarul istoric, istoria ca stiinta, multidisciplinaritate, arheologie, patrimoniu, scopul studierii istoriei.