Descriere - Sistemul national de educatie, prerogativa de afirmare a dreptului la educatie
Lucrarea de fata intitulata Sistemul national de educatie – prerogativa de afirmare a dreptului la educatie si scrisa de doamna profesor Elena Roxana Visan prezinta acest subiect actual intr-un mod teoretic si practic. Pornind de la consideratii introductive si metodologice, de-a lungul celor sapte capitole ne prezinta sistemul educational intr-un context interdisciplinar, incepand cu perspectiva educatiei in sistemul administratiei publice, apoi o analiza filosofica, sociologica, economica din perspectiva dreptului ajungand sa atinga noua perspectiva, cea a digitalizarii, a inteligentei artificiale, provocari construite pe cadrul strategic european care asigura bineinteles diverse oportunitati de formare si instruire activ-participativa a tuturor. Autoarea subliniaza ideea utilizarii in scop pedagogic a tehnologiilor digitale, incurajand sustinerea competentelor digitale a cadrelor didactice in activitatea de predare si invatare. In acest sens prezinta si un studiu comparativ interesant cu privire la competentele digitale din anumite state europene.
Lucrarea ne atrage atentia printr-o analiza interesanta cu privire la sistemul national de educatie si standardele bunei administrari. Dincolo de principiile generale aplicabile in cadrul sistemului national de educatie, precum principiul legalitatii, principiul transparentei, cel al satisfacerii interesului public in educatie, lucrarea de fata prezinta directiile cercetarii privind aplicarea standardelor bunei administrari in satisfacerea serviciului national de educatie dintre care amintim: responsabilizarea decidentilor educationali prin asigurarea unor investitii in capacitatea administrativa a sistemului de educatie si eficientizarea mecanismului bunei administrari prin creionarea concisa a verigilor administrative ale sistemului national de educatie si perfectionarea continua a nivelului noului management public.
Autoarea sustine pe buna dreptate nevoia respectarii standardelor bunei administrari in satisfacerea serviciului national de educatie ceea ce se reflecta intr-o buna reglementare, transparenta decizionala, in accesul nediscriminatoriu la procesul de educatie, impartialitate, tratamentul egal, responsabilizare in desfasurarea actiunilor educationale. Apreciaza ca fundamental benefica imaginea scolii, a oricarei institutii de invatamant, ca serviciu public fundamentat pe stabilirea unor indicatori de performanta la nivel administrativ, juridic si economic.
Felicit autoarea pentru elaborarea acestei lucrari de referinta. Prezenta lucrare aduce un plus valoare literaturii de specialitate si o recomand spre lectura tuturor celor interesati de domeniul educatiei preuniversitare si universitare.