Referinte despre Sa nu ma parasesti
Kazuo Ishiguro nu are un simţ pentru contrarii, apropie situaţii care sunt �n mod normal la o distanţă considerabilă, �ntr-o manieră discretă, at�t de discretă, că proza lui pare a se scrie de la sine. �n romanul Să nu mă părăseşti, Ishiguro apropie fiinţele create artificial şi oamenii, arăt�nd că �nsăşi această categorisire este nedreaptă, deşi teoretic corectă. Ideea lui cu privire la ambiţia de creator a omului şi la efectele acesteia nu este nouă, dar ea apare �ntr-o poveste pe c�t de firească, pe at�t de minunată.
La fel ca personajele, cititorul primeşte indiciile gradual, fără să i se permită certitudini. Naratoarea Kathy, cu tonul său egal, fără patos, dar misterios �n mod involuntar, �şi revede copilăria şi adolescenţa la Hailsham, relaţia cu Ruth şi cu Tommy, revelaţiile cu privire la propria identitate, resemnările �n legătură cu destinul său şi al celorlalţi �donatori� sau ��ngrijitori�. Deja introducerea acestor două atribute, pe l�ngă stranietatea şcolii Hailsham, sunt �n măsură să intrige. Ce şcoală este aceasta care are paznici tăcuţi şi stricţi, care exclude şi casa şi părinţii elevilor? Ce şcoală este aceasta de unde nu se evadează, pentru care lumea de afară este inutilă, deşi �şi pregăteşte elevii tocmai pentru misiunea lor de afară?