Descriere - Invatarea scrisului
Invatarea scrisului – O perspectiva comprehensiva si integrativa
Insusirea limbajului scris nu este un scop in sine, ci o treapta spre dezvoltarea si largirea posibilitatilor de comunicare si expresie care definesc individul.
Pe de alta parte, implicand intreaga personalitate a copilului si capacitatile sale instrumentale, insusirea limbajului scris antreneaza, in fapt, si adaptarea scolara, prin dezvoltarea instrumentelor de baza si structurarea expresiei personale.
CUPRINS Invatarea scrisului
1. Abordarea comprehensiva si integrativa a invatarii scrisului
1. Contextul general – 7
2. Locul scris-cititului in invatarea scolara – 9
2.1. De ce analizam scrisul? – 11
2.2. Perspectiva comprehensiva si integrativa – 11
2. Structura si dinamica scrisului
1. Problematica generala a scrisului – 14
2. Scrisul – activitate complexa – 15
2.1. Scrierea intre gest si limbaj; intre activitate si produs – 15
2.1.1. Definirea scrisului – 16
2.1.2. Scriere si personalitate – 17
2.2. Coordonatele activitatii de scris – 20
A. Relatia dintre scris si grafism – 20
B. Analiza comparativa intre vorbire si scriere – 21
2.3. Mecanismele neuro-fiziologice implicate la scris – 23
2.4. Unitatea operationala dintre scris si citit – 25
3. Traseul grafic ca modalitate de evaluare a asimilarii scrisului la scolarul mic – Cercetare
1. Preliminarii – 33
2. Bazele psihologice – 35
3. Traseul grafic – 37
4. Investigarea traseului grafic. Momente, modalitati, instrumente – 38
4. Prevenirea si corectarea tulburarilor de scris la scolarul mic
1. Tulburarile scrisului la scolarul mic – 51
2. Cerintele unui program de educare/remediere (invatare/reinvatare a scrisului) – 57
3. Structura programului de invatare/reinvatare a scrisului – 61
3.1. Principiile generale ale interventiei – 61
3.2. Obiectivele comune ale initierii in structurile lexico-grafice ale limbajului – 63
3.3. Obiectivele interventiei logopedice in privinta scrisului – 63
3.4. Particularitatile tulburarilor limbajului scris – 66
3.5. Fisa de evaluare a dificultatilor la scris – 68
3.6. Metodologia specifica in interventia asupra tulburarilor limbajului scris – 69
Anexe
Exercitii pregatitoare pentru introducerea elementelor grafice in invatarea scrisului – 114
Exercitii de invatare a literelor si exersare a lor in silabe, cuvinte si propozitii – 131