Descriere - Aspecte esentiale de didactica limbii, comunicarii si literaturii romane, la nivel prescolar si primar
[.]
Asa cum este deductibil din titlu, prezentul volum abordeaza elemente fundamentale ale didacticii limbii romane, comunicarii si literaturii romane, pe care formarea initiala pentru profesia didactica aferenta nivelurilor prescolar si primar le presupune. Autoarea le abordeaza atat din perspectiva teoretica, dupa o temeinica documentare, cat mai ales din perspectiva pragmatica, avandu-se in vedere contexte de aplicabilitate variate si recurente in educatia institutionalizata.
Comunicarea verbala, orala si scrisa, conditie sine qua non a procesului formativ-instructiv pentru majoritatea covarsitoare a subiectilor invatarii, beneficiaza de un spatiu mare in economia discursului, vizandu-i pe ambii parteneri educationali (profesorul si elevul/prescolarul), fiind axiomatic faptul ca o buna cunoastere a limbii vorbite faciliteaza intelegerea si producerea textelor scrise, iar expunerea la limbajul scris imbogateste vocabularul si faciliteaza asimilarea structurilor gramaticale utilizate in comunicarea orala. De aici reiese pledoaria pentru o abordare holistica a dezvoltarii limbajului, competentele orale si scrise nefiind tratate izolat, ci ca elemente care se sustin reciproc.
Rolul profesorului de model si facilitator al comunicarii eficiente este de netagaduit, elevii fiind mai predispusi sa adopte modele similare, nu doar in domeniul lingvistic, ci si in emulatiile pe care el le genereaza in numeroase alte domenii.
Lectura de opere literare constituie, de asemenea, o preocupare in formarea si desavarsirea oricarui individ uman, fiind stimulata atat formabilului, cat si formatorului.
Totodata, sunt tratate aspecte practice precum predarea la o grupa combinata, utilizarea materialului didactic si predarea-invatarea citit-scrisului, alaturi de importanta literaturii pentru copii si realizarea de compuneri.